Hässleholm

2010-05-24 @ 23:48:00
I lördags ringde klockan tidigt som vanligt. Vi packade in oss i bilen tillsammans med Ulrika, Emelie och deras hundar och denna gång fick även Bus äran att följa med.

När vi kom ner till Hässleholm var det agilityklass 1 small som började. Banan kändes rolig men inte särskilt svår.
Hunden innan oss diskar sig men vi står kvar utanför banan och väntar på att de ska köra klart en bit till innan vi går in. Efter ett hopphinder kommer hunden i riktning mot starten men ska sedan svänga av mot ett annat hinder, men det struntar den i och springer istället rakt fram till Wilma som står och skäller. Lite jobbig situation blev det eftersom hundens matte inte riktigt får tag i sin hund, men tillslut löste det sig. Då var det äntligen vår tur att köra, men då kommer domaren fram och undrar om jag vill starta senare så att Wilma kan lugna ner sig lite . Men jag väljer att starta istället. Tror inte att hon blir så mycket lugnare av att gå därifrån. Hon ville ju bara köra. Så vi startar. Starten går iallafall bra. Hon väntar på mitt kommando. Hon tar tunnlar och hopp som hon ska. Sedan hade jag bestämt mig för att göra ett framförbyte framför ett hinder efter att hon kommit ut från en tunnel, men bestämmer mig i sista sekund för att inte göra det där jag tänkt utan istället följa med henne lite längre fram till tunneln och göra framförbytet innan hindret, vilket sedan resulterar i att hon springer förbi hopphindret och får en vägran. Balansen som kommer efter tar hon perfekt och stannar på kontaktfälten, likaså med vippen. Resten av banan flyter också på bra. Kändes som ett jättebra lopp, men onödigt med en vägran för att jag bytte taktik...

Sedan fick vi vänta en lång stund på att hoppklass 2 skulle börja. Men där hade Emelie startnummer 1 och jag nr 4 så efter banvandringen var det bara till att springa och hämta Wilma. Starten kändes lite klurig. Efter de två första hopphindrerna fick jag göra ett framförbyte och ta henne över nästa hinder för att sedan runda det och ta slalomingången. Wilma förstökte tjuvstarta, men jag hann ta tillbakshenne innan hon hoppat över första hindret. Därefter gick det bra hon flöt ut på något ställe och var i muren en aning, men den höll som tur var. Vi gick runt fel fria för första gången i klass 2  och gick upp i ledningen =). Eftersom jag bara var den fjärde startande så fick vi vänta en stund, men vi kunde följa de andras tider på en display, vilket gjorde det lite mer spännande. Det var ingen som gick snabbare utan vi vann hoppklassen och fick vår första pinne i hoppklass 2.

Medans vi väntade på prisutdelningen bjöd Wilma sina kompisar Ella, Atlas och Bus på varsin hundmuffins, eftersom hon dagen till ära fyllde 5år. Det kunde inte bli en bättre födelsedag. Till och med vädret var med oss denna dag. Det tropiska regnet som vi väntade på hela dagen byttes ut mot tropisk värme =D. En riktig toppendag med andra ord...


Födelsedagsbarnet firar sin seger


Wilma med sin första rosett i hoppklass 2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0