Hopptävling i Forserum

2010-03-21 @ 22:16:12
Idag har vi inte varit i ridhuset i Taberg för att träna agility som vi vanligtvis gör på söndagar. Utan idag åkte vi till ridhuset i Forserum och var med på deras inofficiella hopptävling. Vi hade anmält oss till Hopp B och Hopp C. Det var även en Hopp A klass utan slalom och platttunnel, men den var vi inte anmälda till.

Hopp B
Starten gick ganska bra. Det var först ett  hopphinder och sen slalom med 8 pinnar. Wilma tog slalomingången bra och fullföljde slalomet. Sedan fortsatte det med en kort tunnel, hopphinder och sedan tillbaks till tunneln igen. Fortsättningen bestod av hopphinder och böjda tunnlar som skulle tas flera gånger. Jag var lite orolig att hon inte skulle ta de böjda tunnlarna eftersom hon inte gjorde det sist i Forserum. Men denna gång manade jag på henne i tunnlarna och det gick riktigt bra. Hon tog alla tunnlar. Vi nollade loppet och slutade på en tredje plats. Jag tyckte att vi hade en ganska bra tid ändå, låg några hundradelar efter 1:an. Jag tror vi tappade lite tid för att jag på något ställe blev lite osäker på vart vi skulle och i slutet av banan hann jag inte med ett byte innan en kort tunnel och kom på fel sida om den vilket resulterade i att Wilma gjorde en snurr innan hopphindret. Annars känner jag mig nöjd med loppet. Mitt mål var att hon skulle sitta kvar i starten och ta tunnlarna. Sittandet i starten kändes väl sådär, men tunnlarna är jag riktigt nöjd med...

Hopp C
Wilma börjar med att tjuvstarta och ta första hopphindret innan jag hann ge startkommandot. Jag tog då tillbaka henne och startade om och vi blev diskade. Sedan flöt loppet på gånska bra. I mitten av banan var det ett staket på fyra hinder där jag inte riktigt kände mig säker på min handling. Även om det just var detta vi tränat på sist på träningen =). Även där valde jag att ta tillbaka Wilma på ett av hopphindrerna för att hon skulle komma rätt. Annars gick tunnlarna bra även i denna klass...

I fortsättningen måste jag träna mycket på min handling just vad det gäller staket. Jag känner rmig väldigt osäker på det. Men vi har haft en trvlig dag på tävlingsbanan och det  var roligt att komma ut och tävla igen. Även om utomhustävlingar är att föredra...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0