Svamp och bärplockning

2010-08-06 @ 12:27:21
I tisdags åkte vi ut till skogen för att titta efter svamp och blåbär. Till en början var det kantareller som vi var ute efter. Men när jag bara hade hittat några stycken övergick jag till att plocka blåbär istället. Wilma hade fullt upp i skogen med att hålla reda på oss. Hon sprang emelllan oss för att hålla koll. En del blåbär fick hon i sig också, men hon har blivit lite lat och vill helst att man plockar åt henne. Wilma fick en ny sysselsättnig. Efter att hon rullat sig i något som drog till sig en massa flugor så sysselsatte hon sig mest med att försöka fånga flugorna. Några liter blåbär fick vi iallafall med oss hem, även om det egentligen var kantareller vi tänkt att plocka.

I onsdags åkte vi till en annan skog för att plocka mer blåbär. När vi kommer fram till vårt ställe ser vi att det finns hallon. Vi börjar med att plocka lite hallon (man får ta vad man hittar :)). Sedan återgår vi till vår blåbärsplockning. Vi hinner plocka en stund innan regnet kommer. Vi bestämmer oss för att gå tillbaka till bilen och fika lite tills det har regnat över. Det var nog tur, för precis innan vi kommer till bilen kommer en störtskur och vi får slänga oss in. När vi har fikat lite och det har regnat över går vi ut för att plocka lite mer bär. När vi kom hem kokade jag drottningsylt på hallonen och blåbär som jag hade sedan tidigare. Det kommer nog att passa bra till pankakor senare i höst.

 


Wilma i svampskogen

 


och i blåbärsskogen

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0