Helgens tävlingar

2009-06-09 @ 18:03:02
Lördag 6 juni
Lördag morgon kl 5.10 begav vi oss hemifrån för att åka till Växjös officiella klass 1 tävling. Resan dit tog nog lite kortare tid än vi beräknat :), men då hann vi sätta upp tält och burar innan det var dags för anmälan och start. Vårt första lopp var:
 
Hopp A
Det var en rolig bana med några byten i början, sen var det inga större svårigheter. Men som vanligt på tävling så struntade Wilma i de två sista pinnarna i slalomet och fick även en vägran på en tunnel, så det slutade med 10 fel.

Agility A
Därefter vardet dags för agilitybanan. Denna banan kändes inte riktigt som en klass 1 bana. Det var några svåra byten och snurriga kombinationer. Banan började med ett hopphinder, sedan skulle man vidare till en tunnelingång som låg vågrät med hopphindret. Inte alldeles lätt. Vid den tunnelingången fick vi vår första vägran. När vi sedan kom till slalomet missade vi även denna gång de två sista pinnarna. Kontaktfälten satt väl inte heller riktigt vid alla nerfarter, så det slutade med 20 fel.

Hopp B
Även denna hoppbana var rolig. Kändes bra med alla byten. Men som i de andra loppen så blev det fel i slalomet. Annars så nändes det bra ända till vi kom till slutsträckan med däcket. Då hoppar hon genom ramen. Något som hon aldrig gjort innan. Jag får nog skylla på att vi var trötta båda två. När jag sedan skulle ta om däcket tog hon det från fel håll och vi blev därmed diskade.

Agility B
Sista loppet för dagen blev agility B. Även denna agilitybanan tyckte jag kändes svår. Kanske berodde det på att jag började bli lite trött. Även här problem med kontaktf'ält och slalom. När vi sedan kom ut från slalomet vände jag mig mot fel hopphinder och vi diskade oss.


Söndag 7 juni
På söndagen var det dags för en inofficiell tävling på Jönköpings brukshundklubb. Eftersom resan till tävlingen inte var så lång kunde vi få sovmorgon ända till 7.30. Framme vid tv'lingen var det återigen bara till att sätta upp tält och bur innan det var dags för banvandring. I denna tävling var det small som började och första loppet var Agility.

Agility
Agilitybanan var rolig, och kändes ganska lätt för att ända vara en inofficiell tävling. Men det slutade ändå med en diskning efter att vi fått tre vägringar.

Hopp A
Hoppbanan var en bana med snäva svängar till en början, och avslutade inte med en lång raksträcka utan  de två sista hindrerna var en böjd tunnel och därefter ett hopphinder. Jag fördrar väl egentligen raksträckor där jag kan skicka Wilma, men denna banan gick ju ganska bra ändå. Hon gjorde en fin ingång i slalomet och tog alla pinnar :), även restan av banan gick väl hyfsat. Det slutade iallafall med 0 fel och en tid som räckte till en andra plats. Typiskt att det skulle vara en inofficiell tävling.

Hopp B Nybörjade
Denna hoppbana var utan slalom och skulle vara för nybörjare. Men jag tyckte nog att denna banan var svårare änden tidigare hoppbanan. På den här banan var det svåra byten efter en rak tunnel och även innan en kort tunnel. Så jag vet inte riktigt hur de hade tänkt när de gjorde den. Det slutade iallafall med 5 fel och en sjätteplats.

Helgen har känts riktigt rolig och man blir bara mer sugen på att komma ut på fler tävlingar efter en sådan här helg....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0