Träning hos Jenny

2010-05-16 @ 00:07:18
Tisdagen i förra veckan åkte jag och Ulrika ner till Falkenberg för att träna agility hos Jenny. Under resan ner hade vi både regn och hagelskurar, men Ulrika sa att "hos  Jenny är det alltid fint väder". När vi väl kommer fram har det slutat att både regna och hagla. Men fint väder var väl att överdriva, men vi hade uppehåll hela kvällen iallafall och det var skönt =).
Vi kom fram lite innan vi skulle börja träna så vi gick en sväng med Wilma och Atlas så att de fick kissa lite efter den långa resan. Sedan var det dags för träning. Vi började med att prata om slalomträningen. Vi har ju båda lite problem med slalomet, även om det är i lite olika situationer. Wilma går gärna ur de sista två pinnarna om jag är på vänster sida om slalomet. Jenny började därför visa oss hur man kan träna med bågar på slalomet. Hon visade med Wilma för att  jag skulle lära mig hur det skulle gå till. Till en början gick det lite sisådär. Wilma verkade inte riktigt fatta utan hoppade med lätthet över bågarna. Jenny satte då dit ytterligare ett par bågar och tillslut fattade Wilma att det bara var vanlig slalomträning.

Sedan byggde Jenny upp en bana med hopphinder och tunnel där vi skulle träna på byten och framåtsänd. På ett ställe i banan såg jag det som att Wilma skulle ut, medan Jenny sa att för Wilma blir det fram. Så till en början blev det oftast fel just där, men när även jag fattade att det bara var vanligt framåtsänd så gick det jättebra.

Vi fick även träna en hel del på starter eftersom både Wilma och Atlas tjuvstartar ibland. Till en början fick jag reda på att jag inte ska peka på Wilma medan jag lämnar henne. Det triggar bara upp henne ännu mer. Utan jag skulle bara säga sitt och lämna henne.  Sedan skulle man inte ha en massa mönster och göra på samma sätt varje gång. Det var nog det svåraste för min egen del. Alla dessa mönster som jag har, har känts som en trygghet, men det var visst inte alls bra i längden.
Starten tränade vi med klicker och godis. Vissa gånger skulle jag klicka och ge godis, andra gånger var belöningen klick och kör. Det var mycket svårt att hålla reda på både klicker och godis och särskilt när man skulle springa med =).

Vi fortsatte sedan med en annan kombination där vi också fick träna på framåtsänd och byten. När Wilma skulle svänga åt vänster efter hopphindret skulle jag springa mot höger vinge och likadant tvärtom.

Sedan fick vi göra någon mer kombination innan det var dags för slalomträning igen. Denna gång var det min och Ulrikas tur att visa om vi förstått hur slalomträningen skulle genomföras. Även här använde vi klicker och godis som belöning. Det gick väl lite sisådär till en början. När jag gör något nytt med Wilma, vill jag gärna hjälpa henne. Vilket resulterar i att vi är i samma höjd och det är oftast inte så praktiskt =). Även här skulle vi träna på olika sätt för att inte komma in i ett mönster och det var inte det lättaste. Man vill ju gärna fortsätta på ett visst sätt när det väl funkar.

Som avslutning visade vi kontaktfältet på balansen också. Det gick väl  hyfsat enligt mig. Wilma stannade på kontaktfälten, så med det var jag ganska nöjd. Däremot sa jag nudd mitt på balansen och det var visst inte så bra. Det skulle sägas innan hon går upp eller när hon är på kontaktfältet. Men jag vet inte riktigt vad som är bäst. Egentligen vill jag inte att Wilma ska vara beroende av det jag säger utan att hon ska veta att när hon går/springer ner från balansen ska hon stanna på kontaktfälten oavsett vad jag säger. Så det får bli en massa mer träning på det hemma.

Det kändes som att vi lärde oss en hel del på träningen och vi fick massor med oss hem att träna på till nästa gång... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0