Nationaldagshoppet

2010-06-10 @ 23:45:15
I söndags var det nationaldagen och Växjö Brukshundklubb höll i det årliga Nationaldagshoppet. I år var det både klass 1 och klass 2 som fick vara med. Det var bra eftersom det alltid är roligare att kunna ställa upp i både agility och hopp på samma tävling. Den här gången startade faktiskt medium klass 1 innan small klassen. Så det var Ulrika som fick vara först ut av oss. Vi andra hade gott om tid på att förbereda oss inför våra lopp.

Agilityklass 1
Banan var en ganska rak bana med inte allt för många svårigheter. Det som kändes svårast var att kunna stanna Wilma på vippen som följdes av en raksträcka in i mål. Men medan vi väntade på att få starta blev det bara varmare och varmare. Solen sken och det fanns ingen skuggig plats att vara på. Jag märkte på Wilma att hon inte var riktigt lika pigg som vanligt. Kanske berodde det på både värmen och att vi hade tävlat hela dagen innan. Tillslut var det iallafalll vår tur och Wilma piggnade som vanligt till inne på plan. Starten gick bra, men efter A-hindret fick jag lite blackout och när jag ser Wilma vara påväg mot hopphindret rakt fram kommer jag på att det är tunneln som ska tas och hinner hejda henne och leda henne rätt. Wilma tar även kontaktfälten på balansen och tillslut är det bara vippen och raksträckan kvar. När hon går upp på vippen skriker jag nudd och hon stannar iallafall till vippen slår ner. Sedan är det bara raksträckan kvar och den är inga problem. Vi är i mål med noll fel. Tiden räckte till en 1:a plats och vi fick vår andra agility pinne.


Precis innan hoppklassens banvandring var det prisutdelning. Vi fick en massa fina priser. Bland annat ett presentkort på ett års försäkring hos Folksam. Det var det bästa priset vi kunde få eftersom det bara var en månad kvar tills vi skulle förnya försäkringen och att det just saknades ett presentkort för att få full försäkring i ett år. Vi fick även en stor tunna med en massa olika saker i. Det var hundmat, hundgodis, mer presentkort, reflexhalsband och ett aktiveringsspel från Nina Ottosson. 

Hoppklass 2

Efter prisutdelningen var det dags för banvandring på hoppbanan. På denna banan hade de maxat två av hopphinderna. Först trodde vi att de glömt att sänka från mediumklassen, men så var det inte. De skulle vara så höga. Det kändes lite onödigt i den värme som var. Annars var banan ganska rolig. Starten gick bra, men sedan skulle Wilma in i en platttunnel som låg bredvid en böjdtunnel. Jag hade tänkt att springa emellan de två tunnlarna men tog andra sidan av den platta tunneln, vilket resulterade i att Wilma blir osäker och går ur platta tunnel. Jag kommer då också på helt fel ställen och mina byten blir inte som jag tänkte mig, men det flyter på hyfsat ändå. Wilma tar det ena maxade hindret, men på raksträckan i slutet är näst sista hindret också maxat och det springer hon förbi och tar sista hindret istället. Så vi blir diskade. Men jag förstår att hon inte vill hoppa hinder som är 10cm högre än henne själv i den värmen....

Felicia och Vilda tog sin sista pinne i hoppklass 1 genom att vinna klassen. Grattis =)

Hoppas det är okej att jag lånar din bild Felicia




Kommentarer
Postat av: Elin

Vad duktiga ni är! Vi missade anmälningsdatumet till den tävlingen... Nu bara trillar agility pinnarna in för er! Härligt! kram

2010-06-11 @ 16:42:22
URL: http://[email protected]
Postat av: Anna

Tack!

Tråkigt att du missade anmälan. Det var en bra tävling =). VI ses kanske imorgon på DM:et i Forserum.

2010-06-11 @ 22:29:24
URL: http://wilmasagility.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0