Borås BK

2010-08-29 @ 14:53:40
Igår var det dags för tävling i Borås. Eftesom de började med klass 1 hopp, så kunde vi få lite sovmorgon innan det var dags för oss att starta i öppen hoppklass. En stund innan 11 var vi framme på klubben. Just när vi kommer dit så börjar det att ösregna, men Caludia var redan på plats och hade satt upp tältet, så vi kunde skynda oss dit med grejerna.

Inte förrän kl 12 fick vi starta öppen hoppklass. Men tills dess hade det slutat att regna och solen tittade fram. Banan var inte speciellt svår, det enda som jag funderade lite på var om jag skulle hinna med ett byte innan slalomet för att jag skulle vara på rätt sida efteråt. I starten var Wilma jättetaggad och ville helst springa iväg direkt, så jag fick ta tillbaks henne en gång innan vi kunde starta. Sen flöt det på bra. Jag hann med bytet innan slalomet och Wilma tog ingången perfekt. Resten av loppet flöt också på bra och vi var nollade i mål. De hade ingen speaker så det var svårt att veta hur långt min tid skulle räcka. Sen när klasen var slut ville de inte lämna ut resultatet förrän large och medium också hade kört klart så det blev en lång väntan innan vi visste hur det gått. Men vi slutade på en andra plats och blev slagna med 2 sekunder. Det kändes iallafall som en bra start på dagen.

Sedan blev det en jättelång väntan på agilityklassens start. Vädret blev mycket sämre, det åskade, blixtrade och regnade hela eftermiddagen. Vi fick till och med en hagelskur över oss. Detta gjorde att banorna blev mer och mer blöta och leriga. När kl var 17.30 var det äntligen dags för vår för dagen första banvandring i agilityklass. Det regnade och var så mycket vatten att man kunde inte springa på banvandringen. Egentligen var banan ganska rolig, men under rådande omständigheter funderade jag mest på hur vi skulle ta oss runt. Vi startade iallafall som nr 3 eftersom flera hade strukit sig. Eftersom det ösregnade var Wilma mycket lugn hela tiden, ända tills vi kommer in på plan. Då taggar hon till igen. Problemet var bara att jag halkade runt på banan i mina gummistövlar och fick inget grepp i leran. Men Wilma var duktig, hon tog kf även om hon inte stannde, men det kunde jag heller inte begära denna gång. Det slutade med att vi fick 5 fel. Var någonstans vi fick dem kan jag inte säga, men med alla snurrar Wilma fick göra för att vänta in mig så var domaren snäll som bara gav oss 5 fel.

Till hoppklassen behövde vi inte vänta lika länge och tur var väl det. Nu var det många som hade strukit sig och åkt hem. Alla storleksklasser fick banvandra samtidigt. Så vi var över 30 personer som halkade runt på banan. Alla hinder var på large och det kändes mycket märkligt. Jag hade bestämt mig för att göra ett byte innan slalomet för att komma på rätt sida till hindret efteråt, men innan smallklassen börjar bestämmer sig domaren för att flytta slalomet en halv meter för att det inte längre gick att springa/gå där det stod. Detta resulterade i att det var omöjligt att hinna göra något byte där. Men det gick bra ändå och Wilma tog slalomingången precis som hon skulle. Men hon fick en vägran på långhoppet eftersom hon stannade precis innan. Tror att vi kanske fick någon mer vägran annars gick loppet bra trots underlaget och vädret.

Det var riktigt skönt att sätta sig i bilen och köra hem efter en lång dag i regn och rusk. Hade jag vetat innan hur det skulle ha blivit hade jag aldrig åkt dit, men efter att ha väntat i 7 h på att få starta så ville jag inte bara åka hem. När klockan var 21.30 var jag äntligen hemma igen...

 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0